nøkkeltall

Det enkleste er det beste – nøkkeltall

Comments (2)
  1. Interessant artikkel om webanalyse.

    Selv har jeg noen erfaringer angående dette. Men da med Analytics (programmet). Når jeg har laget nye nettsteder følger jeg ofte med på Bounce Rate også kalt Transitstoppfrekvens, altså om noen klikker på noe på nettsiden.

    Hvis man eksempel får jevne tall på 70% – 90% så kan det fortelle mye om designet på siden, men også om du ikke klarer å treffe en nerve hos brukeren. Når man googler bruke man ikke mange sekunder på å hoppe over til en annen og «bedre» nettside.

    I disse tallene kan man også gå dypere. Hvis man sjekker ordene brukeren har søkt på,kan man sjekke dette mot Bounce Rate. Du vil raskt oppdage at man får mange rare søkemotortreff du aldri tenkte på. Disse vil ofte bare klikke BACK i nettleseren og surfe videre. Så trikset er å følge med på de viktigste søkene dine. Hvis et kritisk søkeord gir høy Bounce, bør man muligens redesigne og klargjøre budskapet ditt på nettsiden.

    Et helt ferskt nettsted må også «innarbeides» på nettet, og vil første månende ikke få like mye trafikk fra organiske Google treff som den vil senere i sitt livsløp. Hvis nettsiden din er forretningskritisk fra dag 1, må du nok gå veien med nettannonsering, men over tid vil ditt seo og sem arbeid dukke opp på din statistikk.

    Man må heller ikke bli blind på antall besøkende, det viktigste for bedrifter er å få inn kundene som faktisk bestiller eller gjør ønsket handling. Det hjelper lite med 1000 besøk om dagen hvis ingen gjør lyd fra seg. Webanalyse og strategiene vi iverksetter vil variere fra nettsted til nettsted, og ingenting er bedre enn følelsen av å se en Bounce Rate på 14%.

  2. Det er akkurat dette jeg har kommentert i mitt innlegg om Bounce Rate. Der ser man Webtrends-rapporten «Most recent search phrases», som viser alle søkene, dvs hva man synes på i søk, og hvilken verdi disse søkene har. Bounce er ikke så stor verdi, for noen klikker av ukjente grunner 2-3 ganger, uten at de er interesserte, og da er det ikke bounce. Derimot er kolonnen for besøkets varighet verdifull. Et søk som bringer besøk som varer 14 minutter i snitt (se figuren under innlegget om Bounce Rate) er bra, mens er det 0 eller 1 minutt så er det på tide å jobbe med landingsidene.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *